Monday, November 29

eh BTN..!


      Trauma aku bile aku dapat tau aku kene pegi Biro TataNegara , oh tidak!!!..berderau darah remaja aku...ye lah..sebelum nie aku dah dengar macam2 ceritera pasal BTN....agak menakutkan dan mentensionkan pemikiran..tak lena tido dibuatnyer..asyik2 teringat BTN....ape la yang akan aku terime kat BTN uh....aku pasrah je la...nak tak nak...kene pegi..tengoklah camne nanti..diri sendiri yang menjadikan sesuatu perkara itu happening atau jadi Shyt!

  first aku dapat kat kem Bina Negara Meru, Klang..tup2..tukar tempat pulak kat Bina Negara Lipis(A), Pahang....terkentut kerisauan aku....gile aa..kat Pahang pulak..oh ya...time uh jugak aku teros jumpe pakcik Google, search pasal BTN..macam2 sudut pandang kiri dan kanan aku baca...positif + negatif...tak membantu aku langsung..makin bertambah risau ade lah...baek tido...okeh laa..aku nak cite siket pasal BTN nie...BTN adalah agensi kerajaan dibawah seliaan dan direct teros kat Jabatan Perdana Menteri....objektif utama BTN ialah memupuk semangat loving and caring with our country, membina sikap berteraskan nilai murni dan penghayatan cintakan negara di kalangan Malaysian...haaa..yang laen tuh klik sini ui..



       perjalanan dari Shah Alam ke Pahang telah  berjaya dihabiskan selama 4.30 jam disusuli dengan acara duduk2 dan beramah tamah dengan kawan baru...orang first yang aku jumpa, ayien + afif..(korang best + gile2!)..punggung aku naik lebam dek kerana terlalu lama duduk dan tengok bende yang hampir sama setiap minit (hutan, pokok menghijau, sungai, bukit-bukau)..akhirnyer sampai gak kat Kem Lipis...

 woah..!!!! lawa siot...cam resort kat tengah2 hutan...ketua jurulatih kat kem uh, Pak Saad...tengok sekali cam garang..tapi kalau dah kenal, memang terbaek...dorm aku kat atas bukit, bilik no3..pastu belakang hutan...lawa giler tempatnyer..macam bercuti pun ade gak..yang bestnyer...tangga nak naik dorm memang tangga yang paling comel sekali kat dunia, 45 degree..!!! jatuh sekali,  say bye2~

okeh..orang kate, kalau nak tau program yang dibuat itu seronok atau tak, kite kenalah tengok permulaannyer...pandangan aku selama nie pasal BTN terus jatuh menjunam malam tu...tergaman aku bile tengok cerianya fasilitator, jurulatih ngan penceramah..mereka terbaek!!!..ceramah pertama dah menunjukkan program nie berguna dan bagi pengalaman untuk aku...oh ya..kalau nak tau, setiap peserta kat BTN nie akan dipanggil 'tuan' bagi lelaki dan 'puan' bagi kaum hawa...naseb laa...yang belum kawin pun tak kan dipanggil cik kat sini...

  lepas tu sume peserta dipecahkan ikut kumpulan...mule2 rase segan2 kucing sikit..ye la...tak kenal kan..tapi dah lame2 sikit..mulelah masok kepale...alhamdulillah..semua okeh..mereka terbaek...paling terharunyer, kebanyakan diorang semua arif dengan isu politik semase, lantang bersuare dan ceria...mereka terbaek!!..eh..nak tau tak..kat sini makan 'disediakan' secara bufet...makan 6 kali sehari..so..tak lah rase lapar kat kem..tray makanan dah tersedia kat atas meja kumpulan masing-masing...so..semua ade 7 bufet..meriah kan..yang bestnyer..dah habes makan, kenelah basuh pinggan dan bersihkan meja..seronok..sebab bwat same ngan kawan2..same gak cam kat PLKN.. 
pastu setiap orang diberi peluang try flying fox petang hari kedua..seronok tak terhingga....cam nak try lagi laa pulak...kebetulan kawasan flying tu lawa + cun..memang ta gerun laaa... 

tiada dalam gambar : Fitera, Ojie, Umie, Fast..

   BTN tak la terok seperti yang disangke..walaupun adelah sikit2 yang boleh dibantah dan ade negatifnyer..tapi bende camni lah yang bagi pengalaman..ta terase bosan pun kat BTN nie..niatlah dengan ikhlas semata-mata untuk belajar sesuatu yang baru..insyaAllah, Allah permudahkan kerja kite semua..kat sinilah rasa setia terhadap negara disemai..betol..rase patriotik tu bertambah la jugak...tak rugi rasenyer pergi BTN nie....rase takot dan trauma pasal BTN teros hilang...diri kite sendiri yang buat sesuatu perkara jadi seronok atau tak kan...sebenarnyer cam tak nak balek..cam nak pergi lagi je....Alhamdulillah semua okeh...ntah bile lah aku na pergi lagi..just waktu + naseb menentukan segalanyer...


No comments: