Thursday, November 11

how dare you cheat me!

      Nak dijadikan cite hari nie, adalah satu kejadian yang sngat memanaskan hati aku.. ok..first camni, aku ade satu laporan projek nak kene hantar kat bahagian pengurusan.. sume  dah setel..tapi tinggal nak binding je ngan bwat copy 3 set.. time tu jugak, otak aku terus set kedai mane nak pegi..aku pilih kedai tu coz  ade pekerja yang Ok..so..lepas habis je kelas, aku terus la bkejaran pegi kedai uh.. sampai je kat kedai uh, tekejot aku bile tengok orang laen pulak yang keje kat situ...ta pe la..maybe die buat ok kot..aku pon suroh la workes tu copy 3 set laporan tuh, pastu binding skali..dh mule la aku rase laen macam siket...coz time nak mintak buat camnie2.. workers tu tak paham..sampai lebih 5 kali aku explain kat die..

"camne dik?"
 aq "nak camnie2"
"okeh"
(ulang corus 5 kali)

lpas dah habis copy, aku suroh la workers tu susun copy laporan ikot yang asal..

 aq "kak susun skali eh"
w "hah!! (muke terkejoOt)..okeh``"

punye la aku saket hati bile aku tengok die menyusun laporan aku tuh..tertonggeng terbalek tahap longkang..nak je aku tengking  die time tu gak..pastu die siap bole maen henpon pulak..adoi..bile nak siap..!!! tak jage hati customer betol... then, tibe2 pulak kedai bos die ramai pulak customer datang, merabe2 tahap gaban la die..bos die pulak dah bising2 ala2 kongkang..aku pon cakap camnie.

 aq "kak bia i yang bwat je la, u pegi la layan customer tuh"
w "uh, betol ke..okeh..!!"

cam hepi je muke die, shyt..!! aku pegi la menyusun...tekejot berok aku, bile tengok copy sheet laporan uh banyak yang error copy..makin lahanat bile, ade sheet yang die tak copy langsung..

  dalam hati "pemalas!!"

 aq " kak..!! kenape ade sheet yang tak copy lagi"
w "eh, ye ke..nanti saye copy, tggu kejap ye"

pastu die pegi la copy sheet tu, yang terharu birunyer, sheet asal die pegang sampai kedut2  uh..terkedu tekak aku..!!

W "okeh, dah siap susun, saye nak kire nie"
 aq "belum, nanti la kejap"
w "cepat2"
 dalam hati "hey, suke hati aku la..aku yang menyusun bukan ko, nie patutnyer keje ko, nak suro cepat2   pulak"

then, dah siap susun sume aku suruh die binding ...

aq " kak dah siap, binding la..letak plastik paper skali ea "

die boleh lagi tanye

w " nak letak comb sekali ke"
 aq "ye lah"
 dalam hati "kalau tak letak comb, tu bukan binding namenyer kak oi"

pastu, die pegi la tebuk kertas tu..pastu die mencari2 plastic paper kat wardrobe kedai bos die..

W "dik, plastic paper tinggal satu, ade yang jenis laen...tapi ade corak2"
aq "huh, ye ke

aku pon pegi  la survey skali ngan die..sudden, die tjmpe pulak plastic paper bawah wardrobe ..tapi jenis laen..

w " eh, ade yang laen, tapi nipis sikit, boleh?"
 aq "uh, ye ke..nak peganggg, hmm boleh la"
W "betul nak"
 aq "ye la, eh..tapi kak, berape yer hargenyer sekeping"
w " hmm, seringgit la"

eh, betol ke seringgit..tak caye la..tak kan nipis cam nie seringgit kot..then aku pegi la tegok harge sbnarnyer kat dalam box wardrobe..

 aq "kak..!! kenape i tengok kat dalam box hargenyer 60 sen tapi u boleh kate seringgit..!!"
w "haa..(muke kantoi) ok lah2..60 sen"
 aq "ye lah"
 dalam hati " ko ingat aku bodoh, pehal la ko nak tipu aku, kan kantoi"

time tu jugak, aq dah mule tak pecaye ngan segale keje yang die buat...tak senonoh ....penipu besar saudagar kain Mumbai..!!

w " dik, plastic paper nie tak boleh tebuk la..so, lagi dua copy tuh tak payah cover la eh.."
aq "apehal pulak, hmm, ok lah..!!"

so..laporan aku tu, ade satu je yang  ade plastic cover..yang laen 'bogel' je..pastu..dah siap binding2 sume..aku suruh la die kire sume brape..

aq "berape sume"

die pon tekan2 kalkulator..pastu, die bagi kalkulator tu kat bos die, suro kire kan..aku pon pandang je dari belakang..tp tak dengar sangat ape yang diorang cakap..aq target sume lebih kurang 10 ringgit..coz tak banyak pon...

w "hmm.. sume kali 20 ringgit.."
aq "hah..!!! 20 ringgit..!!"

ape yang sampai 20 ringgit tuh..comb + binding tak de la sampai seringgit..maybe 80 je...
copy2 sume ade la lebih kurang 5 ringgit..tp..kenape last bill sampai 20 ringgit..!! so, sebagai kesimpulanyer....bos ngan workers tu  ade perangai temberang telur tembelang....kalau lah ade soploh orang cam tu yang aku jumpe..kompom..lepas tuh dompet aku menyusut kering kempis lagi tak bermaya..!!!!

sekian....


No comments: